مزایا و معایب اینترنت 5G

اینترنت در سال 1372 به صورت عمومی وارد کشور شد که بیشتر مورد استفاده دانشگاه‌ها قرار می‌گرفت. رفته رفته پوشش دهی اینترنت گسترده‌تر شد و پس از طی مقاطعی مثل استفاده از اینترنت دایل آپ، استفاده از اینترنت 2 جی، به پیشرفت امروز رسیدیم. امروزه در اکثر نقاط ایران اینترنت 3 جی و LTE و 4 جی پوشش دهی می‌شود.

نسل پنجم شبکه‌های اینترنت در راه است و با سرعت فوق‌العاده و پایانی برای ترافیک بالا و شلوغی، انتظار می‌رود این فن‌آوری، انقلابی عظیم در شبکه‌های تلفن همراه و متعاقبا فرصت‌های جدید اقتصادی ایجاد کند.

هر اپراتور دارای بلوک‌های طیف است که محدوده‌ای از فرکانس‌های رادیویی الکترومغناطیسی است و برای انتقال صدا، داده‌ها و فیلم در یک کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این طیف برای ایجاد ظرفیت در شبکه در کل، جمع می‌شود و تعیین می‌کند سرعت انتقال داده چقدر سریع است. یک اپراتور ممکن است 100 مگاهرتز از یک طیف را داشته باشد تا برای همه‌ی افراد یک کشور استفاده کند اما با اینترنت  5Gاین میزان به حدود 1000 مگاهرتز افزایش می‌یابد؛ تغییری واقعی که با اینترنت  5Gاتفاق می‌افتد. این مساله همچنین باعث ایجاد تاخیر کمتر در سیستم می‌شود و داده‌ها در زمان واقعی و بدون درنگ منتقل می‌شوند.

مزایا و معایب اینترنت  5G چیست؟

تنها چیزی که در نگاه اول باعث تمایز اینترنت  5Gو 4G شود، سرعت آنها باشد. مطمئناً می‌توان سرعت را مهم ترین وجه تمایز این دو فناوری اینترنت همراه دانست اما در هر حال هر فناوری، همراه با خود، مزایا و معایبی را به همراه دارد که باعث ایجاد تمایز های بیشتری می‌شوند.

آیا شبکه‌ اینترنت  5Gبرای سلامت انسان و محیط زیست خطر آفرین است؟

برخی افرادی که در مورد  5Gاظهار نگرانی می‌کنند، فرکانس بسیار بالای آن را که بین ۳۰ گیگاهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز است، علت اصلی نگرانی‌های خود مطرح می‌کنند. برخی از این نگرانی‌ها غیر قابل اغماض بوده‌اند. مثلا برخی اعلام کرده بودند که آزمایش‌های مربوط ‌به شبکه  5Gباعث مرگ صدها پرنده در هلند شده است. برخی دیگر چنین اخباری را دروغ می‌پندارند و چنین نگرانی‌هایی را رد می‌کنند.

پاسخ این سوال از پیچیدگی‌های بسیار زیادی برخوردار است و نمی‌توان با قاطعیت به آن جواب داد. چکیده هزاران مقاله تحقیقاتی در زمینه آسیب‌های تلفن همراه در دو دهه اخیر نشان داده است تابش‌های تلفن همراه می‌تواند علتی برای بروز سرطان، بیمارهای دیابتی و التهابات مغزی باشد. اما با این وجود عده‌ای هنوز با دیده شک و تردید به مستندات این تحقیقات می‌نگرند.

نگرش تئوری‌های علمی به صنعت 5G

کنیث فاستر استاد زیست شناسی در دانشگاه پنسیلوانا در حدود ۵۰ سال است با همکاری تعدادی از فعالان محیط زیست بر روی آسیب زا بودن امواج رادیویی با بهره گیری از تئوری‌های علمی تحقیق می‌کند. فاستر تا کنون مقالات متعددی را در این زمینه منتشر کرده است. وی معتقد است این امواج از نظر علمی آسیبی به سلول‌های زنده در گیاهان، حیوانات و حتی انسان‌ها وارد نمی‌‎کنند.

آیا در نهایت می‌توان  5G را به طور قابل ایمن دانست؟

تحقیقات انجام شده در مورد آخرین و پرسرعت‌ترین نسل اینترنت وجود هرگونه خطر و آسیب را با قطعیت ثابت نکرده است ولی اکثر نهادهای بهداشتی در جهان معتقدند باید تحقیقات با کیفیت‌تری در این حوزه انجام شود.

به هر روی مانند تمامی حوزه‌های فناوری، نسل پنجم اینترنت همراه با سرعت باورنکردنی در حال توسعه و پیشرفت است و شهرهای مختلف جهان یکی پس از دیگر به سمت بهره‌گیری از آن می‎‌روند. بدون در نظر گرفتن آسیب‌های امواج پرقدرت 5G، می‌توان با استفاده از سرعت دانلودی برابر با ۱ گیگا بایت بر ثانیه از جستجو و گردش در دنیای گسترده وب لذت برد و مزرهای انتقال داده از نقطه‌ای به نقطه دیگر جهان را جا به جا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا مقایسه