حافظه SSD و HDD

حافظه SSD و HDD؛ تفاوت در چیست؟

تا همین چند سال پیش، خریداران کامپیوتر حق انتخاب بسیار کمی در تجهیزات ذخیره‌سازی برای کامپیوتر‌ها داشتند. دنیای کنونی حافظه‌های ذخیره‌سازی ترکیبی از دو فناوری متفاوت است؛ در یک سمت رقابت حافظه‌های حالت جامد یا SSD‌ها به‌عنوان تازه‌واردان چالاک و مدرن قرار می‌گیرند و در طرف دیگر شاهد کهنه‌سواری همچنان توانمند به نام هارددیسک هستیم.

حافظه HDD چیست؟

Hdd   همان مخفف کلمه harddisk drive میباشد که میتوان گفت این تکنولوژی حدود 60 سال قدمت  دارد . در این تکنولوژی اطلاعات بر روی پلتر ذخیره می شود و با کمک بازوی متحرک یا هد اطلاعات خوانده می شود و برق نیز از طریق برد به هد و پلتر میرسد . امروزه سرعت چرخش پلتر 5400 دور در دقیقه میباشد که امکان دارد به 15000 دور بر دقیقه نیز برسد. یکی از مزایای دیسک‌های سخت آنست که این دستگاه‌ها می‌توانند حجم زیادی از اطلاعات را در ازای قیمت ارزان برای شما نگهداری کنند.

تکنولوژی HDD عمری به درازای خود کامپیوترهای امروزی دارد. با این حال امروزه همچنان از هارد دیسک‌ها استفاده می‌شود. این حافظه‌ها در برابر حجم و سرعتی که ارائه می‌دهند، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند. این قیمت مانع از جایگزینی کامل آن‌ها با رقبای سریع‌ترشان، یعنی SSDها شده است.

حافظه SSD چیست؟

SSD مخفف (Solid State Disk)، نوعی حافظه است که از سرعت خواندن و نوشتن بیشتری نسبت به هارد دیسک‌های دیگر برخوردار است. SSD که با نام «درایو حالت جامد» نیز معادل‌سازی شده، نوعی درایو برای ذخیره‌سازی اطلاعات است که بر پایه حافظه فلش و مشابه با مموری موبایل طراحی شده است.

مزایا ssd  نسبت به hdd

مصرف انرژي کمتر و توليد گرماي کمتر

مصرف انرژی در تفاوت هارد HDD و SSD بالا میباشد به طوری که hdd ها حدودا 6وات مصرف میکنند و sdd ها حدودا 4 وات مصرف میکنند و در حالتی که از آن استفاده نمیشود به 2وات کاهش پیدا میکند

توليد صدای هارددیسک

تفاوت هارد HDD و SSD در تولید صدای هاردهایی که از تکنولوژی hdd استفاده میکنند دارای سرو صدا هستند اما هاردهایی که از تکنولوژی ssd استفاده میکنند مانند فلش میمانند و صدای خاصی ندارند .

دسترسي سريع به اطلاعات

hdd  ها قطعه ای به نام هد وجود دارد که متحرک است و بر روی پلتر که اطلاعات بر روی آن ذخیره شده است با سرعت بالا آن را read/write  میکند و در hdd  ها برای دسترسی به اطلاعات نیازمند این است که منتظر این بماند که سرعت چرخش پلتر به مقدار کافی برسد اما در هارد های ssd  بر خلاف hdd  ها میباشد

Ssd  ها برای خواندن اطلاعات به هیچ کدام از عملیات های بالا نیاز ندارند و میتوانند بصورت مستقیم به اطلاعات دسترسی داشته باشند. و این میتواند سرعت بارگذاری یا بوت شدن سیستم را تا چندین برابر کاهش دهد و سیستم عامل با سرعت بالاتری اجرا شود.

سرما و گرما

دمایی که هارددیسک پس از شروع به کار تولید میکند در hdd ها حدودا بین 0 تا 70 درجه سیلسیوس و در هارد های ssd بین 0 تا 55 درجه سیلسیوس میباشد.

 نتیجه گیری :

با وجود مزایای SSDها اما همچنان قیمت بالا مانع از جایگزینی کامل آن‌ها و حذف HDD می‌شود. در حال حاضر بهترین گزینه استفاده از SSD و HDD به طور همزمان است.

SSD ها بر خلاف هارد درایو ها قسمت مکانیکی ندارند .

SSD ها در قیاس با هارد درایوها ازسرعت بیشتری برخوردارند.

SSD ها در برابر فشار و ضربه مقاومت بیشتری دارند.

SSD ها توان کمتری مصرف می کنند .

SSD ها قبل از تخریب با محدودیت تعداد نوشتن مواجه هستند .

SSD ها گرانتر از هارد درایو ها می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا مقایسه