برای سالم نگه داشتن باتری گوشی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در شرایط حال حاضر که قیمت گوشی‌های موبایل به شدت افزایش یافته شاید یکی از راه‌کارها، استفاده درست و بهینه از گوشی‌ها و به‌ویژ‌ه باتری گوشی است تا مدت زمان طولانی‌تری دستگاه سالم بماند و نیازی به تعویض نباشد.

در این مقاله قصد داریم به روش شارژ باتری گوشی‌‌های موبایل بپردازیم اما پیش از آن باید انواع باتری‌هایی که روی گوشی‌های موبایل قرار دارند بشناسیم تا بهتر بتوانیم از باتری گوشی هوشمندمان محافظت کنیم.

انواع باتری‌های موبایل

باتری‌های لیتیوم یونی

باتری لیتیوم یون (Li-ion یا LIB) در دسته‌ی باتری‌های قابل شارژ قرار می‌گیرد. باتری لیتیوم یون انرژی زیادی تولید می‌کند اما نسبت به باتری‌های نیکل هیدرید ایمنی آنها پایین است. این نوع باتری‌ها زود آتش می‌ گیرند. اما نسل جدید باتری لیتیوم یون با حل (مشکل کاتودی) کمتر دچار مشکل می‌شوند.

باتری‌های لیتیم یون معمولا دارای طول عمر شارژ و دشارژ ۳5۰ تا ۵۰۰ چرخه هستند؛ درصورتی‌که قبل از تخلیه‌ی کامل و زود به زود این باتری شارژ شود، طول عمر آن کم می‌شود و این بازه زودتر به اتمام می‌رسد.

از سوی دیگر اگر پس از کامل شدن شارژ، همچنان به شارژ ادامه دهید و باتری به شارژ متصل باشد، باتری آسیب دیده و عمر آن کم می‌شود؛ به همین دلیل برای شارژ آنها از مدارهای محافظ هوشمند استفاده می‌‌شود تا پس از پر شدن، جریان شارژ قطع شود و باتری بیش از حد شارژ نشود. علاوه براین محافظ برق برای قطع و محافظت از باتری‌های موبایل تولید شده‌اند.

باتری‌های لیتیوم پلیمری

باتری‌های لیتیوم پلیمری قدرت و مقاومت بالا و در عین حال وزن بسیار کمی دارند. یکی از ویژگی‌های این نوع باتری‌ها وجود پوشش محکمی همانند قاب است که این مدل باتری‌ها را در برگرفته که باعث افزایش امنیت آنها می‌شود. این قاب محکم باعث مقاومت بیشتر در برابر سوراخ شدن و فشار شده که در نتیجه خطر آتش گرفتن و انفجار را به حداقل می‌رساند.

باتری‌های لیتیوم پلیمری توانایی نگهداری شارژ بالایی دارند؛ این باتری‌ها تا ۵۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به سایر باتری‌های قابل شارژ شدن دارند. جالب است بدانید که این نوع باتری‌ها در صورت عدم استفاده از آنها قادرند شارژ خود را برای چندین ماه حفظ کنند و آسیب نبینند.

شیوه‌های اشتباه شارژ باتری چیست؟

برای اینکه بفهمید چگونه با شارژ صحیح می‌توانید عمر باتری خود را افزایش دهید، باید از روش‌های شارژ نادرست نیز آگاه باشید. در زیر به برخی از عادت‌ها اشاره می‌کنیم که عمر باتری را در طول زمان کاهش می‌دهند.

تا وقتی که شارژ باتری به صفر نرسد، آن را شارژ نمی‌کنید

اگر قصد ندارید که هر شش ماه یک‌بار باتری گوشی خود را تعویض کنید، هرگز اجازه ندهید که شارژ آن کاملا تخلیه شود.

شارژ بیش‌ازحد گوشی

شارژ بیش‌ازحد یکی از دلایل شایع کاهش عمر باتری است.

استفاده از گوشی در حین شارژ

اگر در هنگام شارژ از گوشی خود استفاده کنید، به این دلیل که باید همزمان انرژی قطعات دیگر مانند نمایشگر نیز تأمین شود، راندمان شارژ کاهش یافته و همچنین دمای گوشی شما نیز بالاتر می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا مقایسه